.

Isnin, 15 Disember 2014

Perintah Gaji Minimum 2012

Perintah Gaji Minimum 2012

9 ulasan:

  1. should have done this a long time ago.

    BalasPadam
  2. Tapi kenapa sampai sekarang still ada syarikat tak mengikut syarat perkapita gaji yang telah ditetapkan. pihak berkuasa perlu take serious pasal ni and take action immediately kat syarikat tersebut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perlu buat aduan untuk pihak JTK ambil tindakan. Pekerja yang terlibat sendiri pun tidak serious pasal perkara ini.

      Padam
  3. Rasanya MPKB kena periksa setiap premis dan siasat perkara ni. memang ada ramai pekerja tidak serious kerana ada banyak alasan mereka fikirkan, mungkin kerana takut ia akan menyebabkan diorang berhenti kerja, takut syarikat akan dtutup menyebabkn kehilangan kerja, ataupun faham ia akan menyebabkan masalah kewangan dihadapi oleh syarikat ats sebab2 tertentu, dll,dll. maybe? no? you pick.
    Entahlah belalang... kalau bagi saya, in bukan saja tidak serious, takut pun ada.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akta gaji minima tiada kena mengena dengan MPKB. Penguatkuasaan Akta ini adalah dibawah bidang kuasa JTK sahaja. Kerjasama hendaklah hadir daripada pekerja sendiri. Mereka hanya perlu telefon untuk membuat aduan. Kalau takut sampai bila pun tidak akan selesai.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  4. Pihak jtk telah datang ke pejabat kami,kerana ada yg melaporkan tentang gaji kami serta beban kerja yang tidak sepatutnya..kami berkerja bermula 7 pagi hingga ke 6 petang..gaji kami antara 400 hingga ke 550 sahaja walaupun kami telah berkerja selama 3 tahun...tp stil sampai sekarang pihak jtk tidak mengambil tindakan,setelah datang mengambil maklumat dripada kami.....kami sudah membuat laporan,tapi xda jwapan sampai sekarang...

    BalasPadam
  5. 8tahun saya keje dgn gaji 500.....dah lapor tp tak de tindakan

    BalasPadam